Trött på brända slutsteg?
Hur bör man tänka när det kommer till slutsteg? Ett vanligt misstag är man inte tänker på hur mycket ström som ett slutsteg faktiskt drar och därav inte har tillräckligt med batterikraft. Det som du bör tänka är, Ström in = Effekt ut. Därför är det bra att lägga till ett eller flera batterier som klarar av att driva den utrustning du har i bilen och att det ansluts korrekt.
Alternativ 1:
- 1000W Slutsteg Klass D med ca cirka 80% verkningsgrad
- Behöver cirka 1200W för att kunna fungera…
- Om du har 14,4 Volt så blir det 1200 / 14,4 = 83 Ampere
- Om du istället har 12 Volt 1200 /12 = 100A
Alternativ 2:
- 1000W i 2Ohm Slutsteg Klass D med cirka 80% verkningsgrad
- Behöver cirka 1200W för att kunna fungera…
- Om steget går att lasta ner i 1Ohm
- Så för att leverera 2000W så går det åt 2400W
- 2400 / 12 = 200A
Så beroende på vilket slutsteg du har och hur du kopplar det är det viktigt att hålla koll på slutstegets strömförbrukning och att du har tillräcklig batterikraft som klarar att leverera den effekt som slutsteget är specat för.
Säg att du har ett slutsteg som kan dra upp till 280A men bara ett batteri på 75Ah och en 90 amperes generator, det säger sig nästan själv att i det här fallet att du tids nog kommer att bränna slutsteget för det finns inte tillräckligt med kraft/batteristyrka. Om du har samma slutsteg och samma batteri på 75Ah+90 amperes generator men lägger till 3st extrabatterier på 90Ah var, 3x90Ah, så minimerar du risken att slutsteget bränns pga för lite ström.
Sen är det även viktigt med underhållsladdning, om du är ute och åker hela natten/helgen är det viktigt att du laddar upp batterierna när du kommit hem, annars kanske de inte har hunnit bli fullt uppladdade och du bränner slutsteget vid nästa spelning.
Är du osäker på vilket typ av slutsteg som kommer passa dig och din utrustning? Du är varmt välkommen att kontakta vår grymma support som hjälper dig att hitta rätt!